Järgmised ringkäigud betoonist võlutud ehitusinsener August Komendandi näitusel

Näituse vaade. Foto Marje Eelma

14. märtsil eesti keeles
21. märtsil eesti keeles ja viipekeeles
4. aprillil  eesti keeles
5. aprillil vene keeles
18. aprillil näituse kuraatori Carl-Dag Lige tuur näitusel

Kõik ringkäigud algavad kell 14. Osalemine muuseumipiletiga.

Näitus «Betoonist võlutud. Ehitusinsener August Komendant» tutvustab ehitus- ja projekteerimisvaldkonna tippspetsialisti, kellesarnaseid Eestis 20. sajandil palju ei olnud. August Komendant (1906–1992) oli Järvamaalt pärit Eesti-Ameerika ehitusinsener, kes koostöös tuntud arhitektide ja inseneridega kavandas mitu maailma 20. sajandi arhitektuuri meistriteost. Tema erialane karjäär vältas üle poole sajandi 1930ndatest 1980ndateni ja kattus ajastuga, mida iseloomustab moderniseerumine, linnastumine ja tehnoloogia kiire areng.

Kui valida välja kolm hoonet Komendandi pikast karjäärist, siis olgu need Kadrioru staadioni tribüün Tallinnas (arhitekt Elmar Lohk, 1936–1938), Habitat ’67 eksperimentaalne kortermaja Kanadas Montréalis (arhitekt Moshe Safdie, 1963–1967) ja Kimbelli kunstimuuseum USA-s Texases Fort Worthis (arhitekt Louis I. Kahn, 1966–1972). Kõik need hooned on näited inseneri, arhitekti ja ehitaja loomingulisest ja kvaliteedile suunatud koostööst. Märkimisväärne on Komendandi 18 aastat kestnud sõprus ning koostöö arhitekt Louis Kahniga, vaieldamatu tippnimega maailma arhitektuuris, kelle originaaljooniseid ning vabakäelisi visandeid saab nüüd esmakordselt Eestis näha.

Komendandi osalusel valminud hooned ja projektid toovad ilmsiks, kuidas näha ja tunnetada tervikut ning sõeluda suurest infohulgast välja see kõige olulisem. Ta oli hea hariduse ja suurte kogemustega tippspetsialistist, kes töötas üle riigipiiride, kuid kes jäi truuks oma päritolule ja emakeelele. Kui tänapäeval peab loomingulisus tihti taanduma efektiivsuse, suurema tootluse ja piiratud aja ees, siis Komendant insenerina väärtustas Arhitektuuri suure algustähega – selle ajatut mõõdet ning kestvat kvaliteeti. Ta mõistis, et ime sünniks ei piisa pelgalt tabelarvutustest ja eelarvetest, vaid et see vajab ka loomingulist impulssi.

Näitusest lähemalt SIIN

Näituse vaade. Foto Marje Eelma